serieus

In een stuk dat ik laatst schreef, een belangrijk stuk, over mijn leven en de dingen daaromheen,

stond 100 keer het woord SERIEUS

Ben ik zo serieus?

Wat is dat eigenlijk: serieus?

Wie neem ik serieus?

Iemand serieus nemen doe je wanneer je die iemand volwaardig acht, wanneer je neemt wat hij zegt en doet als oprecht.

Zonder grapjes?

Ja, zonder grapjes ten koste van de oprechtheid van iemand.

Grapjes over de zaak, geen grapjes die de persoon en zijn integriteit aantasten.

IJsje!, roept het kind uit.

– Nee, nu niet. Je hebt net een koekje op.

– Ik heb je niet gehoord.

– Wat, ben je helemaal betoeterd..

of

– Hier, maar dan moet je niet meer zeuren!

?

Ik zei ‘ijsje’. Kijk, ijsje!

Heb je mij gehoord, mama?

Kijk ijsje! IJsje, ijsje, ijsje!

Mamaaaa!

En het kind blijft roepen tot het zich gehoord voelt.

Wil het een ijsje?

– Zou kunnen.

Wil het dat je ook ziet dat daar ijsjes zijn?

Wil het zeggen dat ijsjes heel lekker zijn?

Wil het zeggen dat daar een heel groot ijsje staat, wel groter dan hijzelf?

– Zou kunnen.

Zullen we het hem eens vragen?

IJsje, zegt hij.

Ik vraag: –  IJsje? Zie jij een ijsje?

Hij zegt: Ja! IJsje! Daar!

– Dat is een lekker ijsje. Mmmmmm.

Ja, mmmm. IJsje.

Mmmmmmmm, zeggen we samen. Mmmmmmm.

– Ik houd erg van citroenijs.

Mmm, mama, ijs, mmm.

– Dag ijs, dag citroenijs.

Dag ijs, dag ijs!

Ik hoorde wat hij zei.

Ik luisterde.

Ik nam wat hij zei serieus.

Ik nam hem serieus.

En vervolgens maakten we heel veel grapjes over ijsjes, met zijn oudere broer.

Welke ijsjes je allemaal hebt, en waar je allemaal ijs van kunt maken.

Schapenijs, en rakettenijs, en schoorstenenijs.

en mama-ijs.

Ik houd erg van grapjes.

En ik houd erg van serieus.

Hadewych

Geef een reactie

