Leren van andermans fouten?

Om te leren, moet je wat doen.
observerend leren

een Peter, een kijker

Zodanig dat er iets verandert in je hoofd.

 

Je doet iets op een andere manier.

Je denkt iets op een andere manier.

Je voelt iets op en andere manier.

Je hebt andere verbindingen gelegd in je hoofd.

Een jongen van 6, laten we hem Peter noemen,

observeert bijna het hele uur dat ik hem observeer in zijn klas.

Hij kijkt hoe een ander een knikkerspel doet, hij kijkt hoe een ander de plantjes water geeft,

hij kijkt hoe een ander een computerspel speelt.

Ik vraag hem hoe het computerspel gaat.

– Ik krijg een gedetailleerde beschrijving van het computerspel.

Ik vraag hem hoe je handig de plantjes kunt water geven.

– Ik krijg een handige looproute voorgeschoteld met veel gebaren, langs alle groen in de klas.

Ik vraag hem met mij het knikkerspel te spelen.

Hij haakt af.

Hij vertelt honderduit over mogelijkheden en stommiteiten en kansen en winst.

Hij speelt niet.
Wat heeft hij geleerd in de klas dit uur?
Hadewych Simonis     kinderpraktijk GRONDIG       MatriXmethode / Rots en Water / leren leren      Monster
Geef een reactie

