Wat was ik ook weer aan het doen?

Aristo, 5 jaar, terug van de wc. Je bent iets aan het doen, maar weet niet meer wat. Je hebt een vraag in je hoofd, moet wachten en dwaalt af. Je ziet iets interessants en vergeet waar je ook weer mee bezig was…

Hoe doen mensen dat toch, die alles onthouden en zo ontzettend helder lijken te zijn? Ze maken handig gebruik van hun hoofd. Ze nemen informatie op, verwerken die, slaan haar op en gebruiken deze.En ieder onderdeel van deze strategie doen ze op het juiste moment en op een manier die voor hen werkt.

Ik werkte met een jongen gisteren: hij tekende zijn hoofd voor mij: De werking van zijn hoofd was helder: Er zijn drie buizen, met gedachten: 1 van weten, 1 van niet weten, en 1 van nadenken. Soms weet je dus iets en soms niet, dan kun je er over nadenken.

Maar, wat bleek: hij had geen ruimte in zijn hoofd om iets op te slaan. Hij had ook geen strategie om iets op te slaan. Deze jongen, Pieter, van 8 reageerde zeer snel op iedere vraag, was erg beweeglijk, impulsief en zeer enthousiast. Hij pikte ongelooflijk snel op wat ik hem zei, hoe snel ik het ook zei. Maar: Pieter wist aan het eind niet meer wat hij gedaan had.

Een jongen die prachtig in het moment zit, maar nauwelijks gebruik maakt van eerdere acties, informatie. Een jongen die alles op het moment zelf dat hij het nodig heeft, weer opnieuw uitvindt.

Herkenbaar? Menig ADHD’er zal dit bekend voorkomen, menig HB’eren menig HSP’erJe duikt in het moment, slurpt alles op, reageert direct, kan je moeilijk afsluiten, en gevoelens komen meteen op. Je bent nauwelijks te stoppen. Je geheugen lijkt aan de ene kant erg goed te zijn: je vergeet niet snel een plek, een gevoel bij een plek of persoon. Aan de andere kant verlies je vaak de draad van een gesprek, gaan je gedachten vele kanten op, denk en doe je veel tegelijk en weet je, zoals Aristo die van de wc komt, niet meer wat je nou ook weer aan het doen was.

Er is iets aan te doen. Ik werk met Aristo en met Pieter aan het opslaan van informatie. Ze hebben geen idee dat dat kan. En ze hebben geen idee HOE ze dat kunnen doen. Ik zet Pieter aan het werk. Hij ontwerpt een handig werkend hoofd voor zichzelf. Ik leer hem hoe hij informatie in zijn hoofd kan zetten. Hij zorgt ervoor dat hij die informatie zo opslaat dat hij deze weer kan vinden. Zonder dolen!

“Als ik ga rekenen, ga ik naar mijn superdenkrekenkamer, en als ik met Ninjago speel, ga ik lekker ronddolen in mijn speel-en verzinkamer.”, zegt Pieter. “In mijn nieuwe hoofd!”

En er klinkt een diepe zucht.

 

Hadewych Simonis leert in kinderpraktijk GRONDIG kinderen en hun opvoeders GRONDIG denken en doen. Zij maakt onder andere gebruik van de MatriXmethode en technieken uit het Rots en Water – programma. Gratis kennismakingsgesprek

kinderpraktijk GRONDIG kindercoach Monster, Westland #HB
Een Reactie op “Wat was ik ook weer aan het doen?

  1. Een mooi, helder voorbeeld om anderen te laten zien hoe een probleem kan worden aangepakt. Zo’n hulp gun je heel veel kinderen. succes!

    Francine

Geef een reactie

