Het konijn en de wortel

konijnmetwortel

Ik leer het konijn van een trapje aflopen.

– Hoe leer je hem dat?

Ik leg er een wortel neer. Onderaan de trap.

– Doet ie het zonder wortel ook?

Nee.

– En jij?

Van de trap aflopen?

– Nee, je boterham opeten.

Alleen als ik daarna een snoepje krijg.

– Dus jij bent een soort konijn.

Ik gedraag me als een konijn,
maar ik weet wel beter.

– Maar je gedraagt je als een konijn.

Ja.

– Als jouw mama jou nou drieentwintig dagen geen snoepje geeft?

Dan ga ik wel eten, anders ga ik dood.

– Wanneer ga je dan eten?

Na een paar dagen ofzo.

– Wanneer precies?

Na 8 dagen.
Nee, na 5.
Nee na …
Nou, dan kan ik het net zo goed meteen doen…

Maar ….wanneer krijg ik dan nog snoepjes…?

– Nou gewoon 1 per dag.

Iedere dag?

– Iedere dag.
Oké.

 

De extrinsieke beloning is nu losgekoppeld van de actie en daarmee geen beloning meer. Als ik eet, krijg ik energie. (Geen snoepje.) Een snoepje is iets lekkers, wat je soms krijgt. Zomaar. Ik leer leren zonder beloning.

kinderpraktijk GRONDIG helpt wiebelige kindereren stevig staan, vanuit Monster, Westland, Zuid-Holland

kijk hier voor mijn aanbod

kijk hier voor mijn agenda

Een Reactie op “Het konijn en de wortel

  1. Bedankt!! Dit zet aan tot nadenken, stimuleert je bewust te handelen en richt je op de consequenties daarvan. liefs,

    Francine

Geef een reactie

