een nieuw jaar

 

00 januari 2014Een nieuw jaar geeft ons de indruk dat we af kunnen sluiten en opnieuw kunnen beginnen.

Maar kan dat? Voor volwassenen is het verdomd lastig. We kijken veelal gemakkelijker terug dan vooruit, en eerder achteruit en vooruit dan naar onszelf NU. Waar willen we nu mee bezig zijn en waar zijn we nu mee bezig?

Afsluiten en opnieuw beginnen. Kunnen onze kinderen dat? Geen probleem. Vooruitkijken en terugkijken is voor hen juist verdomd lastig. Beginnen en bezig zijn met waar je mee bezig bent is wat zij doen. Dan kunnen wij, opvoeders van onze kinderen, twee dingen doen: De kinderen inzicht geven in wat tijd is door ze te leren plannen en chronologisch overzicht te krijgen.  Of  Leren van onze kinderen: Dit is geweest. “Ik weet het ook echt niet meer, mama.” En nu is nu, en op een nieuwe dag begin je gewoon weer opnieuw.

Iedere dag opnieuw beginnen. Wat een rust, wat een vrijheid.

huilOm vrij en rustig te kunnen beginnen is afronden en afsluiten noodzakelijk. Een kind doet dit van nature, als het hem wordt toegestaan: hard lachen, hartverscheurend huilen, stampen, gillen, even alleen in een hoekje voor zich uitstaren. Blijft het dit doen? Nee. Grote kans van niet. Grote kans dat het kind wordt gezegd dat het wel mee valt, dat er niets aan de hand is, dat het zich niet moet aanstellen, en dat het nu toch al heel groot is. Het kind leert dat ‘groot zijn’ betekent dat je je emoties inhoudt.

Maar, wat doe je dan met je emoties? Iedereen die wel eens een peuter heeft horen schreeuwen weet hoeveel energie er in het lijfje omgaat. Wat een kracht! Iedereen die een baby heeft horen huilen weet hoe sterk dat kleine mensje is. Die energie stop je niet zomaar weg.

Waar laat je die enorme kracht als ie niet uit je lijf mag? Een beetje in je vuisten, een beetje in je nek en schouders, een heleboel in je hoofd en in je buik… Ik hoor geregeld ouders zeggen: Het ging zo goed. Hij was een rustig mannetje. En vrij plotseling veranderde dat.We missen ons vrolijk kind! Heeft hij het wel naar zijn zin op school? Is er iets gebeurd, waar wij niet van weten? Is het een fase? Ik vraag dan waar hij het rustige en vrolijke mannetje nog is. Meestal is dit op momenten dat het kind iets doet wat hij leuk vindt: zelf lego’en op zijn kamer, een spel buiten, samen koken..

Maar hij kan toch niet altijd iets doen wat hij leuk vindt. Hij moet toch ook…. Dan kijken we een laagje verder. Wat maakt dat hij zich zo op zijn gemak voelt tijdens het spelen op zijn kamer? Hij gaat op in zijn spel. Hij is niet bezig met wat was en nog gaat komen, hij gaat op in het moment. Hij denkt niet, piekert niet, treurt niet, heeft geen angst, maar voelt wat in het moment gebeurt.

oud en nieuwHij voelt op dat moment precies wat hij voelt. Hij gaat in de situatie op, en is eenvoudigweg zichzelf, zoals hij is. En dat voelt fijn. De ene ouder herkent dit van ‘even lekker strijken in mijn eentje’, een ander van ‘lopen op het strand met de hond’, weer een ander juist tijdens heel hard werken. Je voelt je lijf. Je weet wat je wil. Je doet wat je kunt.

Je kunt het noemen: je bent gecentreerd, gegrond en gefocust, in termen van de weerbaarheidstrainer in mij. Je voelt de kracht en energie van je eigen lijf, in de vorm van jouw wil, en jouw capaciteiten. Middels de weerbaarheidstraining Rots en Water die weer start op 20 januari,  leer je je lijf weer goed te voelen. Je leert voelen waar jouw kracht zit en hoe jij die gebruikt om je altijd zo op je gemak te voelen.

Op je gemak bij jezelf.

Dan kun je die enorme energie die in je lijf is opgeslagen lekker loslaten. Loslaten en opnieuw beginnen! Van harte welkom dit nieuwe jaar. Op dit startmoment in januari dat wij ook weer even het gevoel hebben los te kunnen laten, en opnieuw te kunnen beginnen. Het kan!

——————————

Soms zit er iets  meer in de weg. Een angst, een onverwerkt verdriet, klein of groot. Daar gaan we dan eerst mee aan de slag. Hier gebruik ik  oa de MatriXmethode voor.

Het tijdsbesef en de behoefte van kinderen verschilt sterk met de leeftijd. Tieners bijvoorbeeld hebben juist  veel baat bij een overzicht in de tijd om hun bezigheden, waaronder schoolwerk!, te kunnen plannen. Voor hen is er de werkwijze van Tea Adema: Ik leer leren, die ik mij bij haar heb eigengemaakt. Ook in 2014 geef ik weer trainingen ik leer leren. 

Kinderen die graag veel in het hoofd zitten, en veelal erg gevoelig zijn, komen, aan hun trekken in club GRONDIG (hb). Samen denken en spelen in het hoofd, filosoferen en doen, samen met gelijkgestemden!

Advertenties