Niet doen, zeg ik toch!

zwembad

Loop niet over het putje.

Loop nou niet over ’t putje, straks glij je nog uit!

Wat zeg ik nou… NIET over dat putje!

We zijn in de kleedkamer van het zwembad, zoals iedere zondagochtend. Weinig geschreeuw en gedoe. Toch is daar soms een irritatie van een ouder en een kind. Een kleine irritatie die zo makkelijk voorkomen kan worden.

“Stap maar naast het putje. Daar sta je stevig. Linksom of rechtsom?” , zeg ik.

De moeder kijkt verrast naar haar zoontje, die met 1 been links en 1 been rechts het putje voorbijgaat.

Dan kijkt ze even naar mij en zegt:

Nu is het tijd voor de schoenen, Max. Eerst je linker, of eerst je rechterschoen?

Ze lacht. Samen kijken we naar Max, die rustig zijn schoenen aantrekt.

Ik zeg het 1 keer.

Ik zeg het rustig en duidelijk.

Ik zeg wat ik wil dat hij wel doet.

Ik geef hem een keuze.

Hadewych Simonis is trainer en kindercoach GRONDIG voor wiebelige denkers die steviger willen staan. Ze geeft trainingen Rots en Water, ik leer leren, en coacht wiebelige kinderen èn hun ouders.

10 april: lezing over mijn werkwijze, oa over de MatriXmethode, Monster.  Gratis voor lezers van de  nieuwsbrief.

 

