Ik weet wat ik wil en ik weet wat ik kan.

Over weerbaarheid:

Wat voel ik, waar en wanneer?
En waar in mijn lijf..?
En hoe in mijn lijf?

In mijn armen en benen….omdat ik wil vechten?

In mijn benen of schouders … omdat ik wil vluchten?

Onderin mijn buik… omdat ik verstijf van angst?

In mijn keel, omdat het me benauwt?

Hoog in mijn buik… omdat ik niet weet wat ik moet doen?

In mijn nek… omdat mijn nekharen overeind gaan staan?

In mijn schouders…. omdat ik mezelf wil beschermen?

In mijn ogen… omdat ik het niet wil zien?

In mijn knieën.. omdat ik door de grond wil zakken?

In mijn kaak.. omdat ik van me af wil schreeuwen?

In mijn keel… omdat ik tranen voel opkomen….?

Ik geef mezelf de tijd om na te gaan wat ik ergens van vind. Daarna kan ik kiezen hoe ik reageer.

the power of yet

The power of yet.

Maar hoe weet ik wat ik ergens van vind? Hoe weet ik wat ik dan moet doen? Wat is weerbaarheid? Moet ik daar dan ook mijn lijf voor kennen?

In de lezing zoeken we antwoorden op vragen als deze. We zullen spreken over verschillende aspecten van weerbaarheid: fysieke weerbaarheid bijvoorbeeld, en mentale weerbaarheid. En kijken wat ervoor nodig is om weerbaar te zijn.

Om in de stemming te komen verwijs ik vast naar een kinderliedje van Sesamstraat dat ik vanmorgen tegenkwam op t net: The power of yet! Welke boodschap heeft dit liedje, als je kijkt naar mentaal weerbaar zijn? Ik kom er natuurlijk op terug tijdens de lezing. Klik op de foto voor het liedje.

