Ik adem eerst zelf.

Een spreekbeurt houden; nee zeggen; voor het eerst op kamp. Mijn kind vindt het spannend. Ik, als ouder, eigenlijk nog meer. Onverschillig gedrag; boosheid; een heel andere mening dan je dacht. Mijn kind is fel, onrustig, aangedaan. Ik, als ouder, misschien nog wel meer.
*
Ik neem even rust, ik adem, neem afstand. Ik doe een klein stapje terug. Dit is mijn dochter, dit is mijn zoon. Dit is de situatie. Dit is haar angst, dit is zijn angst. Dìt is mijn kind en dìt ben ik.
*
Het doet me denken aan de stewardess die zegt:
Gedurende deze vlucht bevinden wij ons in een drukcabine. Wanneer de luchtdruk wegvalt, komen er uit de luikjes boven u zuurstofmaskers tevoorschijn. Ga dan onmiddellijk zitten. Trek één van de maskers naar u toe, dit opent de zuurstoftoevoer. Plaats het masker over neus en mond, bevestig de hoofdband en adem normaal. Als u met kinderen reist, zet dan eerst zelf een masker op zodat u daarna de kinderen kunt helpen. Volgt u verder de instructies van uw bemanning.
*
Ouders eerst dus.
Een kind leest in eerste instantie de ernst van een situatie af aan de blik van mama of papa. Als papa het eng vindt dat zoon zelf naar school fietst, ìs het eng. Als mama de buikpijn van dochter bijna zelf voelt, is het heel lastig voor dochter om deze los te laten.
*
Als ik me ontspan, kan mijn kind zich ontspannen. Als ik me ontspan, kan ik voelen, en kan ik bedenken wat ik ga doen. Als mijn kind zich ontspant, kan het voelen en bedenken wat goed is om te doen. Gesteund door de rust van mama en papa.
*
Ik adem eerst zelf, in een situatie die spanning oproept bij mijn kind.
GRONDIG-tips voor ouders en opvoeders #6
Hadewych Simonis is kindercoach en trainer in weerbaarheid, in Monster, Westland. Zij verzorgt ondermeer trainingen Rots & Water, leren leren, en individuele trajecten voor kinderen en ouders die steviger willen staan. Lezing weerbaar kind: 1 oktober. Eerstvolgende twee trainingen: v/a 28 oktober. Lezing autonomie : 15 januari. Trainingen 2 /3 maart. Trajecten op dinsdag, woensdag, donderdag.
