Op school zijn we stil.

denkkunst

druk

Nemen jullie stembanden wel eens vakantie?, vraag ik.

Nee, is het eenvoudige antwoord. Die slapen gewoon als wij ook slapen en dat is ruim genoeg!

Twee mannetjes van zeven.

Hoe doen jullie dat op school? (vraag ik ze later)

Oh, dan praten we niet.

Ik sta versteld. Deze jongens stil…? In het afgelopen half uur dat ze bij mij in de praktijk zijn, bij de club HB – voor denkers, hebben ze geen tijd voor stilte, wachten en luisteren. Er moet gepraat, gepraat, gepraat!

En dat is maar goed ook!

🙂

verwerken

Kinderen die grenzeloos waarnemen, voelen, getriggerd worden en denken, willen hun denksels delen. Hoe anders kunnen zij alle prikkels verwerken? Veel bewegen is vaak het gevolg. Veel vragen, veel praten. En toch worden ze op school vaak opmerkelijk stil…

stil

“Ik kan niet een beetje zeggen, dan komt alles in een keer, ik zie het zeg maar zo voor me, en dan heb ik 1 ding gezegd, wat nog niet eens het ding is dat ik wil zeggen, en dan zeggen ze, stop, nu is zij, maar ….”

“Ik heb zoveel in  mijn hoofd, op eigenlijk ook hier en hier en hier, en dan kijkt iedereen en dan moet ik het goede zeggen en dan … heb ik geen idee waar ik moet beginnen..”

“Ze luistert toch niet echt.” Wie? – “De juf.”

“Ze worden eigenlijk best wel gek van me. En dan zeggen ze dat ik gek ben. Maar dat ben ik niet. Maar wat ik zeg ook niet. En zij zijn het ook niet. Het is gewoon. Het is .. Ik snap het wel, maar ik snap het ook weer niet.”

 zelkennis

Op weg naar zelfkennis. Wie ben ik, wat kan ik, hoe kan ik mezelf laten zien, zodanig dat ze mij echt zien? Hoe kan ik ook de anderen zien, en luisteren naar wat zij zeggen? Hoe kan ik mijn denksels in een vorm gieten die maakt dat ik er met een ander over kan praten, of allereerst dat ze niet meteen weglopen?

We werken eraan, we spelen ermee, in club HB, waanzinnig leuk!

 

Hadewych Simonis is coach en trainer weerbaar en leerbaar, kinderpraktijk GRONDIG, in Monster, Westland. #clubHB #ikleerleren #breinleren #coaching #therapie #Rots&Water #BalAVisX #kinderen #pubers #ouders #Monster
