Denken doe je met je handen

Zo gewend om eerst te denken en dan (eventueel) te doen, bleef hij zitten, waar hij zat. ‘Ik kan het niet’ – tot – ‘Ik kan het al.’, zonder enige handeling te hebben verricht. Een gave, en een makke, want: Hoe leer ik nou….?

Fietsen leren ging als volgt. Zelf naar buiten in zijn eentje. Kijken, kijken, kijken. Staand tegen het muurtje bij de speeltuin om de hoek. Geen beweging in zijn lijf. Alleen zijn ogen gingen van links naar rechts en af en toe naar boven.

Tot het moment dat hij naar huis liep, de sleutel van de schuur vroeg, zijn fiets pakte die hij nog niet had willen aanraken, en wegreed, zeggende: Nu weet ik hoe het moet, mam.

Hoezo denken met je handen? Denken doe ik met mijn hoofd. Proberen… doe ik in mijn hoofd. Doen… ja soms, als ik weet dat ik het kan.

Dus wat doen we bij ‘de Club‘ ? Doen, handelen, voelen aan het materiaal, proberen, proberen, proberen. Proberen, proberen, en proberen. Het mag niet goed gaan! Wat de uitvinding doet, wordt bekeken, getest, en verbeterd. Net zolang verbeterd totdat het nog niet goed is! Wat doen we bij de Club? Schilderen met links, en met je mond. Bouwen met kaarten die niet blijven staan. Al doende leren zoals Keepvogel en Tungsten. En Buurman & Buurman.

Wat we (of ik) willen horen in de club:

Ik heb een idee, ik weet nog niet hoe ik het moet uitvoeren, maarrrr* ik ga het toch doen! Ik ga het proberen, wel 12 keer!

Denken doe je met je handen!

 

*) als opstap naar: ‘ennnnn’

 

De Club is Club GRONDIG HB, in Monster. We komen 1 keer per maand samen in de Cultuurschuur, om met en van elkaar te leren en te winnen van onszelf! We hebben 2 groepen jongsten (van ong. 5 t/m 7 jaar), 1 groep oudsten (van 8 – ong. 10 jaar) en vanaf januari de tienerclub (voor ong. 11-13 jaar)

Hadewych Simonis is kindercoach en trainer voor denkers. In haar praktijk GRONDIG, in Monster, werkt zij met (hoogbegaafde) kinderen en hun ouders aan stevige grond onder hun voeten.
