Juf, ben ik nu gelukkig?

photo-99

En dan wordt geluk het nieuwe leerdoel. Laten we het toetsen.

Er is geen weg naar liefde, liefde is de weg. Er is geen weg naar vrede, vrede is de weg. Er is geen weg naar geluk, geluk is de weg.

Net als rekenen. Rekenen is een proces, een weg. Ik krijg kinderen in mijn praktijk die wel eenvoudige sommen kunnen maken, maar geen idee hebben hoe het tientallig stelsel in elkaar steekt. Niet kunnen spelen met getallen. Ik krijg kindreen in mijn praktijk die niet weten hoe ze kunnen spelen met letters en woorden. Ik krijg kinderen in mijn praktijk die niet kunnen spelen.

Alles is een doel. Een leerdoel. En geluk is het nieuwe doel.

Ik worstel met dit blokje. Moet het recht, plat, scheef. Ik bouw, ik bouw, ik stoot het om. Ik laat het 100 keer vallen.

Ik worstel met lopen en klimmen. Ik klauter de trap op, op en af, op en af, op en af. Tot ik het onder de knie heb.

Of…

zet mama mij boven neer, en weer beneden. En boven en weer beneden. Of.. zegt de juf welke stappen ik moet zetten als de som er zo uitziet … Een 10. ik heb alle sommen goed! Uitstekend, je bent boven!

Totdat iemand mij de de som achterstevoren aanbiedt, of iemand mij midden op de trap zet… Waar ben ik..? Wat moet ik doen…?

Ik ren naar de juf. Juf, wilt u mij gelukkig maken? Juf, heb ik de Geluks-toets goed gemaakt? Juf, ben ik nu gelukkig…? Geluk als weg, middels jezelf leren kennen, middels wegen te bewandelen en te vallen en op te staan. Middels jezelf te leren kennen in de ontmoeting met anderen.

Waarom zou je in een kring gaan zitten met elkaar. Niet om jouw verhaal aan de juf te vertellen en te wachten tot de ander dat ook heeft gedaan. Maar om elkaar te zien. Wie ben jij, wie ben ik? Als ik weet wie jij bent, weet ik wie ik ben, en leer ik voor mezelf te zorgen, èn voor jou.

Ik luister naar jou, ik geef terug wat ik van je gehoord hebt, ik stel een vraag aan jou. Met als enig doel: nieuwsgierigheid, verwondering, openheid naar jou, naar de wereld, en naar mezelf. Hoe doe jij dat? Hoe sta jij op? Met wie ontbijt jij? Hoe doe ik dat eigenlijk? Hoe sta ik op? Met wie ontbijt ik?

Welke keuzes maak ik? Wie ben ik? Wat maakt mij gelukkig..?

