Hij wil alleen maar achter de computer

Wat nu als je kind niet speelt met zijn lego, playmobil en auto’s. Wat als je kind met jou wil meedoen, en alleen zelf bezig blijft als het een scherm voor zijn of haar neus heeft? Wat als je kind niet tot spelen komt?minecraft

Trek een lijntje van de computer naar de wereld. En van de wereld naar de computer. Met een paar bochtjes erin. Zo wordt de digitale wereld onderdeel van de echte wereld. Waarin je kunt leven, leren, groeien, opzoeken, spelen, verdwalen, denken en doen!

Land zien. Land opzoeken. Taal opzoeken. Geschiedenis tegenkomen. Klokhuis kijken. Huizen nabouwen. Youtube bouwfilmpjes kijken. Steviger bouwen. Nog preciezer bouwen. Slopen. Sloopwerktuigen maken van Knexx, en van hout. Asterix halen bij de bieb. Museum bezoeken. Tekenen, bouwen. Zelf foto’s maken en filmen. Nabouwen in Minecraft. Film kijken over de Grieken.

 

kaplaDe jongen die thuis achter zijn schermpje kruipt, sloop bij de club (club GRONDIG HB, Monster), een beetje stiekem, naar de grote atlas in de hoek. Zie je dat?, vroeg ik zijn moeder. Kijken, kijken, kijken. Er zijn meer atlassen! Er zijn kaarten, er zijn plattegronden. Een GPS. Of misschien dierenatlassen, of vlaggenboeken. Er zijn puzzels van kaarten en stickerboeken, en vlaggenmemory. Leg het neer. Verstop hier en daar wat – half – . Laat je kind vinden wat past bij datgene waar hij nu interesse in toont. Wees hem gewoon een stapje voor. En laat hem zelf de stap zetten. Dankjewel, zei zij. Er is heel groot papier, en stiften. Er is Google Maps! En Minecraft. Er is kapla. Er zijn vele filmpjes met de meest geweldige kapla-instortingen. Er zijn landen, met andere talen. Er zijn codeertalen op de computer …..

10415610_952937618077245_6491057335149192417_n

Leren doe je overal en altijd. De computer is niet een andere wereld. Durf ja te zeggen tegen de computer en kijk hoe je het ding in kunt zetten. Durf ja te zeggen tegen rekenen en wiskunde, en kijk hoe groot en breed dat vakgebied is. Durf ja te zeggen tegen …..

Er is een bibliotheek en een speelotheek. Het hoeft niet veel te kosten. En het maakt ook dat je materiaal kunt proberen of gebruiken, voor even. Verbreed en verrijk thuis! Ik weet dat het veel gebeurt. Mijn ervaring is echter ook dat veel ouders (en leerkrachten) niet zo goed weten hoe ze dit kunnen aanpakken.

Leren doe je overal en altijd. Leren is niet hetzelfde als school, en school staat niet gelijk aan leren. Rekenen is veel groter en breder en dieper dan ‘cito-rekenen’. Taal is meer dan spelling, lezen meer dan technisch lezen. En leren is 1000 keer rijker dan puur ‘cognitief’ leren in en van het platte vlak!

Wat wil jouw kind – echt – leren?

Wat wil jij leren met jouw kind?

Op deze manier krijgen we, als kinderen, en als mensen, ook de kans om een positieve leerervaringsbasis op te bouwen dan wel te verstevigen, die maakt dat leren leuk blijft! Dat je kunt en wilt groeien. Dat iets fout doen iets anders is dan falen. Zo zijn we allemaal ooit begonnen, als mini-mens …..

 

Hadewych Simonis is kindercoach en trainer voor denkers. In haar praktijk GRONDIG, in Monster, werkt zij met (hoogbegaafde) kinderen en hun ouders aan stevige grond onder hun voeten.

 

 

 

Advertenties