De berg op met je handen op je rug.

Hoe komen we op die berg?, vraag ik hem, een slimme jongen van 12 jaar, die niet aan het werk komt. Hij kijkt omhoog, achterover leunend, met zijn handen op zijn rug.

Ik nodig hem uit om op de wiebelplankjes te gaan staan, en vraag het hem nog eens. Hoe komen we op die berg? Hij kijkt omhoog, helt een tikje achterover, en ….. zijn handen gaan naar voren.

Wat doe je nu?, vraag ik.handen

– Ik viel niet, zegt hij. Ik sta nog! Ik ben niet gevallen!

Wow! Op de helling. Je staat op de helling. Hoe doe je dat?

– Ehhhh…

Ik geef hem een klein duwtje van voren. Hoe doe jij dat nou?

– Ik gebruik mijn handen.

Wat doe je met je handen?, vraag ik.

Wat niet?!, zegt hij. Dingen pakken, zegt hij, dóen.

Doe maar, zeg ik. En ik gooi hem een pittenzakje.

 

Wil je het nog een keer proberen met je handen op je rug?, vraag ik.

Nee, zegt hij, dat heeft niet zoveel zin.

 

Hadewych Simonis is kindercoach en trainer voor denkers. In haar praktijk GRONDIG, in Monster, werkt zij met (hoogbegaafde) kinderen en hun ouders aan stevige grond onder hun voeten. #HB #lerenleren #RotsenWater #clubHB #coaching (kinderen, ouders, leerkrachten)

Ik leer leren, voor 10+, start weer op 3 maart

