Ik heb geen kieuwen!

ik zwem niet!Denker 1

 Als ik onder water kom, kan ik doodgaan. Hoe kan een mens een sport verzinnen die letterlijk dodelijk voor hem is! Ik ben geen vis, ik ben een mens, en een mens heeft geen kieuwen!

Denker 2

Als ik in het diepe spring, kom ik niet meer boven. Ik kan geen twee meter omhoog komen. Dat lukt me in de lucht al niet, en water is zwaarder!

Logisch, toch…? Twee verhalen van jongens van 6 die moeite hebben met zwemles, grote moeite. Schreeuwen, huilen, niet kunnen slapen, of heel stil.

Deze verhalen kwamen naar boven toen de ouder ergens mee ophield. De ouder hield op met geruststellen, bedenken, en invullen voor het kind. Deze verhalen kwamen naar buiten toen de ouder vroeg, even achterover leunde en luisterde… en doorvroeg… en luisterde…. zonder oordeel…

Wat gebeurt er? Vertel eens? Hoe gaat dat dan? En dan..? En dan …?

Waarop de denker samen met de ouder en/of coach een manier vond om zich veilig te weten in het water. Deze denkers weten echt wel een oplossing te verzinnen! Als ze eerst hun zorg mogen uitleggen, helemaal, dan wacht de oplossing op het droge.

Denker 2 zet zich nu af met zijn voeten als veren op de bodem van het zwembad. Hij weet ook dat het water hem niet tegen maar mee zal helpen, want water heeft een grotere dichtheid dan hij. Hij is vriendjes geworden met de bodem én met het water;

en

Denker 1 zwemt nu als een krokodil, iedereen stralend voorbij …

 

Hadewych Simonis is kindercoach en trainer voor denkers. In haar praktijk GRONDIG, in Monster, werkt zij met (hoogbegaafde) kinderen en hun ouders aan stevige grond onder hun voeten. #HB #ikleerleren #RotsenWater #clubHB #coaching (kinderen, ouders, leerkrachten)

 

 

 

 

 

 

