Duizend keer draaien.

 

spirographDJ

Wat gebeurt hier? Het is een beweging waar ik, en velen met mij, uren naar kan kijken. Wat maakt dit beeld zo boeiend?

Omdat het gemakkelijker is om een ander om een antwoord te vragen dan mezelf**, vraag ik het de kinderen. Wat gebeurt hier, wat zie jij?

“Hij wil daarheen, maar hij wordt de andere kant op getrokken”, antwoordt een jongen met spanning in het gezicht, en een draaiing in zijn lijf.

Aha! Zou dàt het zijn dat een dergelijke beweging, die wringt, ons zo raakt? Je doet het één, maar er gebeurt iets anders. Je wil het één, maar je doet iets anders…

En daar voel ik me weer staan. Met een groep kinderen, een ouder, een ouder en een kind, of een groepje ouders tijdens een ouderbijeenkomst. Ik zie de spanning, en de draaiende beweging in het lijf. Ik kan deze zelf voelen.

Wat voel je? Wat wil je? Wat wil jij echt?

Ik voel een beweging van binnen, die …. En ik vraag me af: moet ik dat doen? Ik zeg dat ik thee wil, maar wil eigenlijk water. Ik word boos, terwijl ik eigenlijk verdriet heb. Ik val stil, terwijl ik zo graag zeggen wil… Ik zeg ja, terwijl ik eigenlijk ….

Met de kinderen, en met ouders, kijk ik naar wat we niet meer willen en wat we daar wel voor in de plaats willen. Natuurlijk blijven we de eerste èn de tweede beweging voelen, die ons een kant optrekt, die we zo goed kennen. Maar we leren deze herkennen en we worden er meer en meer de baas over. Door het te doen, het zelf te doen. Misschien wel duizend keer.

**) Jezelf een vraag stellen is niet gemakkelijk. Je moet je dan buiten jezelf kunnen plaatsen en van een afstandje naar jezelf kunnen kijken (reflectie, vanuit meta-positie). Het helpt, om dit te oefenen, door aan een ander jouw vraag te stellen, je overlegt je vraag. Als ouder breng je j kind op weg door de vraag te benoemen en samen naar het vraagstuk te kijken. (Jij bent als ouder even de neo-cortex van je kind).

Hadewych Simonis (Heusden, 1972) is kindercoach en trainer voor denkers, in Monster. Velen van hen zijn hoogbegaafd. Hadewych verzorgt clubs GRONDIG HB voor verschillende leeftijdsgroepen, trainingen en individuele trajecten voor denkers en hun ouders en opvoeders. #HB #HSK #leren #weerbaarheid #RotsenWater

 

